06 Bijzondere werkzaamheden
 >  Werken langs het spoor
Discussie > Bespreek het met je collega’s!
  • Ik heb een digitaal veiligheidspaspoort.
Introductie

Werken nabij het spoor is werken in een andere omgeving dan gebruikelijk. Een auto of fietser kan snel uitwijken of remmen als er door werkzaamheden iets gebeurt op weg of fietspad.Een trein kan dit niet. De trein heeft hoge snelheden (140 km/u), een zeer lange remweg (1500 meter) en in een trein zitten veel mensen (260+). Daarnaast hangt er vaak een bovenleiding met hoge spanning (1800V of 25kV). Om de veiligheid van werknemers en passagiers te beschermen zijn er daarom veel “spoorse” regels waaraan gedacht moet worden. De belangrijkste worden in deze toolbox behandeld.

Risico's > Wat kan er gebeuren?
  • Aanrijdgevaar:
    • Treinverkeer;
    • Wegverkeer (overgang).
  • Wegschietende voorwerpen:
    • Rondvliegende deeltjes;
    • Voorwerpen onder druk;
    • Voorwerpen die wegwaaien (luchtdruk trein).​​​​​​​
  • Valgevaar:
    • Werken aan bovenleiding;
    • Onderhoud aan hoge seinen.
  • Geluid:
    • Gebruik machines en gereedschappen;
    • Omgeving.
  • Weersomstandigheden:
    • Onweer/bliksem
  • Werken aan of nabij de bovenleiding:
    • Elektrocutie
Maatregelen > Wat moet je doen?

Algemeen:

  • In het bezit zijn van een Digitaal veiligheidspaspoort ProRail. (De vervoersbedrijven hebben eigen toegangsregelingen waaraan men zal moeten voldoen).
  • Kom nooit in zone A en B
  • Plaats FA(hek) langs zone A in Buitendienststelling
  • Markeer begin zone C met lint/ketting
  • Denk aan aanwezige K&L 

PBM:

  • Oranje is de standaardkleur voor signalerende kleding langs en op het spoor. Dit betekent dat:

  • alleen medewerkers met veiligheidstaken (Veiligheidsman spoor), vanaf dat moment gele signalerende kleding dragen(conform Voorschift Veilig Werken-Trein);
  • signalerende veiligheidskleding zowel aan de voor,- en achterkant te zijn voorzien van minimaal 2 horizontale strepen en tenminste 2 verticale strepen die over de schouders doorlopen;
  • de kleur van de signalerende kleding niet mag zijn aangetast door verontreiniging of slijtage. De zichtbaarheid van de signalerende werking mag niet worden belemmerd;
  • kleding gesloten gedragen dient te worden;
  • Oranje veiligheidskleding (trein en metro);
  • Veiligheidsschoenen;
  • Helm;

Bovenleiding:

  • Het is verboden om binnen 1,5 meter van spanning voerende delen te komen, er staat 1800 V of 25 KV op;
  • Als u voor werkzaamheden toch binnen 1,5 meter van spanning voerende delen moet komen dient u afdoende maatregelen tegen elektrocutiegevaar te treffen;
  • Dit is schakelen en aarden volgens een op te stellen aardingsplan door een WV-er (werkverantwoordelijke);
  • Staat de hijskraan of heistelling zodanig opgesteld dat bij omvallen hij de bovenleiding kan raken moet de kraan geaard worden;
  • Er dient dan periodiek een toezicht door EV (Energievoorziening) gehouden te worden om de bovenleiding te beoordelen op elektrocutie gevaar;
  • Bij 1800V gelijkstroom baanvakken moet een minus verbinding met het spoor worden gemaakt en een bodemaarde t.b.v. blikseminslag. Dit kan een geslagen aardpen zijn maar kan ook een stalen buispaal of damwand zijn. Bij 25kV baanvakken (HSL en Betuweroute) is het slaan van een bodemaarde de enige maatregel.
Wat moet je doen
  • Zorg dat je je DVP "toegang tot het spoor" bij je hebt.
  • Meld je aan bij de Leider Werkplekbeveiliging (LWB) of de Leider Lokale Veiligheid (LLV). Hij geeft je een veiligheidsinstructie en meldt je aan en af (met het digitaal veiligheids paspoort).
  • Controleer je PBM's (veiligheidsschoenen, helm, oranje fluorescerend vest). Alleen veiligheidspersoneel draagt gele kleding.
  • Volg altijd de instructies van het veiligheidspersoneel op.
  • Leun niet tegen de Fysieke Afscherming.
  • Blijf uit de buurt van onder spanning staande delen zoals de bovenleiding of de 3e rail(metro).
  • Kom niet in het spoor of voorbij de Fysieke Afscherming.
  • Controleer of de kraanaarde is aangesloten op je machine (rupskraan / heistelling / draadkraan / etc.) Is de kraanaarde niet aangesloten? Meld dit bij de uitvoerder en sluit deze eerst aan voordat je gaat werken.
Tips > Voor meer informatie

Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.